Donderdag 25 April 2024
 
Raceverslagen DSC seizoen 2010
 
Raceverslag Formula Masters Zandvoort

Het zou een lang weekend worden, woensdag er al naartoe en donderdag de vrije trainingen en vrijdag een uursrace en zaterdag en zondag een 35 minuten race.

Woensdag:
Inpakken en naar Zandvoort om alles op te bouwen, de dichte kar is wel makkelijk omdat we nu ook twee grote tafels mee konden nemen. Het opbouwen ging vrij vlot en woensdag in de middag stond alles klaar voor donderdag.

Donderdag:
We zouden twee vrije trainingen rijden, maar vanwege teveel geluid over de gehele dag mochten we de tweede vrije training niet meer rijden, balen natuurlijk want een sessie van 40 minuten is niet echt veel.
Daar ga je dan al woensdag voor op pad

Vrijdag:
Als eerste vroeg kwalificeren, om 9.30 uur al omdat we smiddags al een uurswedstrijd moesten rijden, het was behoorlijk warm en de kwalificatietactiek was om snel naar buiten te gaan op erg zachte banden en maar 4 rondjes te rijden.
Op zich werkte de tactiek redelijk, maar meer dan een 16e tijd algemeen zat er niet in.
De tijd had wat beter gekund, maar goed soms is het niet anders.

Om 14.25 uur was de start van de eerste race, met nieuwe bandjes op pad en maar het beste ervan maken.
De eerste ronde was erg druk en er werd weinig ruimte gegeven, bij de audi s ging het dan ook niet helemaal goed voor mij, ik zat achter de brax seat en aan de binnenkant zat een lotus, ik dacht ik blijf stijf op de kont van de seat zitten dan kan de lotus er niet tussen, helaas remde de seat vroeger dan ik dacht en op het moment dat die instuurde, raakte ik de seat heeeeeeel licht, maar ja bij een fwd sta je dan ook gelijk rond, gelukkig geen schade voor de brax seat. (na de race gelijk mijn excuses aangeboden want racen is geen contactsport)
Door deze actie kreeg ik wel een terechte drive trough en eigenlijk is je wedstrijd dan al naar de klote.
Nadat ik mijn straf had ingelost ging het best redelijk, totdat ik kumho instuurde en ineens de hele auto kwijt was en dus twee pirouettes maakte voor ik de grindbak inschoof (er lag dus olie en er werd niet gevlagd) gelukkig konden ze me eruit trekken en kon ik mijn weg vervolgen met wat flat spots en 3 m3 grind op de bodemplaat die er bij aanremmen tarzan weer uit kwamen zeilen
Daarna ging het wel redelijk, maar klassement was natuurlijk helemaal naar de klote, door de flat spots gingen de banden erg hard waardoor ik later bij audi s dus volledig blokkeerde en dus de grindbak inschoof en er niet meer uit kon komen, einde race dus.Verder was de watertemperatuur ook elke keer wel erg hoog, soms wel 120 graden waardoor ik maar steeds vroeger ging schakelen.

Savonds met dank aan Erwin en Gijs de volledige bodem eronderuit gehaald en zon 30 kilo grind overal uitgehaald, de binnenkant van de auto was ook voorzien van een laag stof van zon 4 mm, je wilt dus niet al te vaak in de grindbak staan, wat een kolerezooi.
Maar vrijdagavond was de auto weer helemaal klaar op het nameten van de uitlijning na.

Zaterdag:
Starten vanaf de 26e plaats is niet fijn, maar ja eigen schuld dikke bult.
Start ging goed en haalde een paar mensen in, alleen zijn er altijd mensen bij die denken dat je in de eerste ronde de race kan winnen en het was dus overal duwen trekken en soms zelfs beuken, in scheivlak ging het vlak voor me al bijna fout waarna ik besloot even af te haken.
Uiteindelijk een goede keuze, want de auto;s waarmee ik in scheivlak in gevecht was beukten er elkaar in de kumho af waardoor er gelijk 4 auto's goede schade hadden, ik kon ertussendoorsturen en had toen vrij baan, helaas liep na een paar ronden de watertemperatuur weer op naar ruim 120 graden waarna ik besloot eerder te gaan schakelen en niet door te halen. Mooie gelegenheid om maar eens te gaan proberen zonder wielspin uit bochten te komen, ik moet zeggen dat ging vrij goed en de banden hebben er nog nooit zo goed uitgezien, al waren te tijden natuurlijk niet goed.
Toch mezelf op kunnen werken naar een 14e plaats in mijn klasse, dus toch wel tevreden zeker gezien de temperatuur van het water waardoor ik niet vol kon gaan, rustig en netjes rijden ging vrij goed en dan komen de tijden vanzelf.

Zondag:
Starten om 9.05 uur vanaf de 14e plek en we hadden besproken rustig te blijven en dezelfde strategie als zaterdag toe te passen, gewoon zo netjes mogelijk rijden en zonder wielspin de bochten uit komen.
Gelukkig ging het er in de eerste ronde nu wat netter aan toe en ik hat een redelijke start en zat tussen twee brl lights in en daar heb ik even leuk mee kunnen spelen, maar normaal moet ik die op het rechte stuk in kunnen halen, maar doordat weer de watertemp teveel opliep (123 graden) ben ik iets afgehaakt en gelijk bij openen pitwindow de pits ingedoken.
Daarna vrij baan en weer geprobeerd netjes te rijden en steeds ietsje eerder het gas erop bij uitkomen bocht, maar zonder wielspin, en ondanks dat ik niet door kon halen en al bij 5500 toeren schakelde ipv 7200 was ik sneller dan Zaterdag en kwam er een 1.54,4 uit.
Als ik daarnaar kijk moet er dus wel wat meer inzitten als we de temperatuur onder controle krijgen, waarschijnlijk de dunnere intercooler maar weer monteren zodat de radiateur meer rijwind krijgt.
Toch weer opgeklommen van een 14e naar een 10e plaats en dus best wel redelijk tevreden, je wilt altijd meer, maar soms kan dat gewoon niet.
We zijn wel allebei helemaal kapot moe nu en morgen beginnen de voorbereidingen voor Spa alweer.



Raceverslag Silverstone, Engeland, 4 april 2010
 


(klik op de afbeelding voor de race vanuit onze auto!)


Donderdag
:
Ik had extra sessies geregeld om donderdag extra te kunnen rijden omdat ik de baan niet kende, en die is erg lastig en technisch waarbij je soms bochtencombinaties hebt waarbij je bochten op moet offeren, meer dat kan best lastig zijn.

Tijdens de eerste sessie was het wat vochtig en heb ik 6 rondjes kunnen rijden omdat er wat mensen te fanatiek waren en er dus elke keer een code rood was :'(
De grindbakken (als je ze zo kunt noemen met keien van 20cm doorsnede en veel modder) zijn dus niet uit te komen als je er in komt, je staat gelijk tot bijna aan je ramen vast.

De tweede sessie heb ik 3 ronden kunnen rijden doordat er een slangenklem net onder de turbo los was gelopen en ik dus geen vermogen had. Dit konden we niet meer repareren voor de derde sessie, dus alles moest komen uit de vrije training van vrijdag.

Vrijdag:
De vrije training ging echt waardeloos, het was half nat zeg maar. De auto had snap overstuur, dus lekker hangen in de bocht geen stuurbewegingen maken en lekker laten rollen en PATS achterkant weg, dit was twee keer in een redelijk langzame bocht maar de laatste keer in copse op hoge snelheid. Het ging dus zwaar klote en totaal geen vertrouwen in de auto.

Na de training de auto anders gezet qua lijning en hopen dat het in de quali beter zou gaan en dat iig de auto weer wat stabieler zou zijn, maar aangezien de quali maar 20 minuten zou zijn is het lastig om in die tijd weer wat vertrouwen te krijgen en dan ook nog een goede tijd neer te zetten. De quali werd dus afgesloten als 16e algemeen (dus niet best) maar de auto lag een stuk beter en dus maar vol goede moed de race afwachten.

Zaterdag:
Auto helemaal klaar voor de race en ik was erg nerveus, de 16e plek is geen beste en de eerste bocht na de strart is het regelmatig raak, gelukkig stond ik aan de binnenkant en had me voorgenomen ook binnen te blijven ivm eventuele incidenten.
De start was rommelig omdat de lichten heel laat aan gingen en er dus geremd werd en ik te laat was met op het gas gaan, eerste boct ging de ginetta rond en de marcos van sijthof kon de ginetta niet meer ontwijken (die vrouw in die ginetta had in de opwarmronde ook al dwars gestaan en is echt stekeblind)

Maar ik was de start goed doorgekomen :thumbup:
Uiteindelijk heb ik me naar voren kunnen rijden tot een 5e plaats in mijn klasse en zesde algemeen. Tijdens de race echt leuke gevechten gehad en voor het eerst sinds ik race zelfs een concurrent heel zachtjes opzij gezet omdat die bleef blokken :angel:.

Later bleek uit de analyse van de tijden dat ik vooral in het begin gewoon teveel tijd verlies op de kop en dus veel agressiever moet starten, maar met een fwd is dat best lastig omdat die achterbanden dan niet echt warm zijn en het even duurt voor ze warm worden.
Uit de speedtraps bleek dat ik in de hoge versnellingen (met name 5 en 6) toch nog acceleratie mis, ik was daar 14e ofzo, terwijl ik bij de speedtraps in lagere versnellingen gewoon bij de top zit. Dus toch maar even kijken of we in 5 en 6 wat meer koppel kunnen genereren.

Zondag:
Ik mocht als 5e starten aan de buitenkant omdat er 1 deelnemer er helaas niet bij kon zijn in de tweede race, hier was ik niet zo blij mee omdat als er in copse wat gebeurd je eigenlijk aan de buitenkant verkeerd zit. Ik stond strak achter de riwal auto.

De start ging nu geleidelijker waardoor ik besloot niet strak achter Riwal te gaan rijden maar meer naar buiten, mijn start was goed en voor copse kon ik als derde al naar binnen toe. Verde geprobeerd inderdaad agressiever de eerste ronden te rijden en dat ging wonderwel goed.
Ik moest na een paar ronden wel een JR bmw voorbij laten en Sijthof, want die Sijthof ging echt erg hard.
Later liep ik weer in op de JR bmw en ontstond er een gevecht om de 4e plaats waarbij we ongeveer 25 sec voorsprong hadden op de Ginetta en Riwal, we gingen tegelijk de pits in maar wij waren wakkerder en kon dus voor de JR bmw de pits verlaten op een solide 4e plaats.
Helaas moest ik na het uitrijden van de pits mijn raam dicht doen en raakte daarbij met mijn stomme kop de ignition switch en ja, dan stopt die ermee, dus snel alles uit, alles weer aan, starten, voet op de rem, versnelling inschakelen en gassen, helaas noodloop.

Dus de hele riedel herhaald en toen liep die weer goed, maar inmiddels waren de Ginetta en de Riwal auto me weer voorbij :hammer::hammer:.
Kon wel aanhaken maar de Ginetta was echt heel vervelend aan het blokken en insturen terwijl je er al naast zit enzo. Toen ging ik in de voorlaatste ronde op hoge snelheid nog even pirouettes oefenen in copse en toen maar besloten te consolideren, maar heb dus zelf de 4e plaats weggegooid in de tweede race.

Raceverslagen DSC seizoen 2009

Laatste wedstrijd SLAM FM finale races

Donderdagochtend 22 oktober richting Assen om de laatste wedstrijd in de DSC te gaan rijden. Gelukkig de auto nog op tijd klaar gekregen want na Spa bleek het vliegwiel kapot te zijn en Seat Spanje had het een beetje laat opgestuurd en was het allemaal erg krap geworden. Donderdagmiddag de auto uitgeladen, uitgelijnd en de nieuwe motorkap gemonteerd. Dat moest allemaal donderdag omdat de vrije training op vrijdag al om 9 uur zou beginnen.

Klik op de onderstaande foto, voor een compleet raceverslag

(opent in nieuw venster, onze race is vanaf ongeveer minuut 45)

Vrijdagochtend er vroeg uit voor de vrije training, nog even een laatste check en de vrije training kon beginnen. Achterop het circuit was het nog wat vochtig en erg glad, later bleek er sop te liggen vanwege driften eerder die week en als het dan nat wordt is het spekglad. Diverse deelnemers gleden er daar dus ook af. Aangezien het pas de tweede keer voor mij was op assen ben ik rustig aan begonnen. Na verloop van tijd werden de tijden steeds sneller en net toen ik ervoor wilde gaan zitten om te proberen een paar snellere ronden te gaan rijden sloeg de pech toe, geen aandrijving meer, wat ik ook probeerde de bak wilde niet meer schakelen. De auto naar de kant uit laten rollen waar ik werd opgepikt door de rescuewagen, die me netjes naar de pitbox terugbracht.

Druk overleggen en kijken wat er aan de hand kon zijn, in Aalten lag een reservebak en dus besloten de wagen naar TVS in Aalten te brengen en de bak te wisselen zodat ik zaterdag iig kon rijden. Dus auto op de ambulance en naar Aalten. Daar de auto eraf waar ze gelijk aan het werk gingen. Wij terug naar Assen waar ik natuurlijk de kwalificatie had gemist, wel even gebeld en de Saker bleek pole getraind te hebben, erg goed gedaan van Bob en Milko. S’avonds bleek de straatbak ook niet te schakelen en blijkbaar was die bak ook niet goed, dus een zeer teleurstellend einde van het seizoen. We hadden wel de Brax Seat bij ons, maar die was meegenomen als reserveauto voor Bob en Milko omdat die nog streden om het kampioensschap. Eigenlijk wilde ik het seizoen niet afsluiten zonder te rijden en ging dus op zoek naar vervanging. Ik ben dus bij JR langs geweest en die wilden mij de auto waar Nick en Koen in reden wel verhuren omdat zij deze wedstrijd toch niet zouden rijden. Huurprijs afgesproken en ik zou dus zaterdag in een BMW starten.

Zaterdagochtend vroeg op na een slechte nachtrust. Ik had natuurlijk de BMW gehuurd maar aangezien het budget op was is dat natuurlijk niet slim, de huur was zeer schappelijk (nog bedankt JR) maar bij schade moet je natuurlijk wel gelijk aftikken. Dus weer naar JR om toch maar af te zien van de huur. Daarna toch wel erg teleurgesteld omdat ik het laatste weekend vanaf de zijlijn moest gaan kijken. 2 uur voor de start van de race kwam Michel naar me toe en zei dat ik toch de Brax Seat mocht huren onder de voorwaarde dat ik hem weer af zou staan voor zondag als er wat met de Saker zou gebeuren. Ik heb natuurlijk gelijk ja gezegd en toen zijn we gelijk begonnen met het klaarzetten van de Seat.


Natuurlijk moest ik helemaal achteraan starten en eerst het veld sporters voorbij voordat ik wat plaatsen kon klimmen in mijn eigen klasse. De wedstrijd verliep best goed al heb ik wel wat voorzichtig gereden omdat het niet mijn eigen auto was. Halverwege de wedstrijd begon de auto ook af en toe nog te stotteren en later bleek er een draadje van een van de brandstofpompen los te zitten waardoor die de benzine niet naar het andere gedeelte van de tank pompte. Gelukkig wel de wedstrijd uit kunnen rijden en 8e geworden. Helaas werden Bob en Milko 4e waardoor het zondag moeilijk voor ze zijn om nog kampioen te worden. Na de wedstrijd voor de zekerheid nog naar TVS gebeld om te vragen of ze de benzinepomp uit mijn auto mee wilden nemen omdat we toen nog niet wisten dat het een draadje was, de pompen bij de Seat geven vaker wat probleempjes.

Zondagochtend weer vroeg op omdat om 9 uur de benzinepomp gebracht zou worden, gelijk de pomp eruit en toen bleek er dus een draadje los te zitten, dat gerepareerd en de auto was weer klaar voor de wedstrijd. De start ging erg slecht en ik verloor gelijk een plek of vijf. Nou dan maar de tanden in het stuur en knokken. Na een paar ronden lag ik weer op mijn oude positie en probeerde ik me naar voren te vechten, ik had net Luc de Kock ingehaald toen ik een verschrikkelijke klap aan de achterkant hoorde, toen ik in de spiegel keek hing de halve bumper eraf. Dat klapperde enorm en scheelde ook op topsnelheid omdat Luc op de rechte stukken ineens harder liep. Tijdens de pitstop hebben ze de bumper vastgetaped, maar dat ging maar drie rondjes goed en toen begon die weer te klapperen. Ik kon dus Luc wel volgen maar niet inhalen. Na een paar ronden zag ik ineens de bumper er helemaal afvliegen en kon ik me weer gaan richten op Luc, het was inmiddels de strijd geworden om de 3e plaats. Helaas begon de auto de laatste paar ronden steeds harder te trillen en ben ik rustiger aan gaan doen omdat ik perse wilde finishen, dat is ook gebeurd en helaas net geen podium.

Terugkijkend op het hele seizoen ben ik zeer tevreden en een 4e plaats overall met ook nog eens twee podiums, waarvan 1 op Spa had ik van te voren nooit verwacht. Mijn seizoen is dus zeer geslaagd. Of ik er 2010 bij ben hangt vooral van de financiën af, eigenlijk moet ik gewoon een hoofdsponsor hebben of een tweede rijder, want elk jaar er zoveel privé instoppen als ik dit jaar heb gedaan kan gewoon niet. Verder komen er wat auto’s bij in onze klasse waar ik niet vrolijk van wordt, de brl lights en de sakers. Dus misschien wordt het dan wel de BTCS of de Dunlop endurance cup.

Dus misschien tot volgend jaar.

Luco Hornsveld
Pennucciracing


Zevende wedstrijd Spa Racing Festival

Na alle problemen op Zandvoort is de auto weer bij TVS geweest die diverse aanpassingen heeft gedaan aan de auto, zodat er nu niks meer los zou mogen schieten.

Donderdag 1 oktober vroeg op pad richting Spa want de auto moest nog uitgelijnd worden voor de extra testsessie van donderdagmiddag, die wilden we perse rijden om te kijken hoe alle wijzigingen zouden uitpakken. Ruim op tijd aanwezig om de auto uit te lijnen en wat is zo’n formule 1 pitbox toch fijn zeg, lekker groot en een vlakke vloer.

De testsessie begon om 17.00 uur en er reed van alles rond, maar het ging niet om de tijden (alhoewel) maar om te kijken of alles heel bleef en de auto goed aanvoelde. Ondanks het vele verkeer en een baan die in het nog wat vochtig was ging het toch best lekker op de regenbanden. Zaterdag hadden we eerst een vrije training en daar zette ik een 5e tijd neer met een 2.42,7 wat toch weer 2 seconden sneller was dan de afgelopen keer. Dus vol goede moed op naar de kwalificatie want ik had het gevoel dat het nog sneller kon. De kwalificatie was maar een half uurtje waarin het dan wel moet gebeuren. Nou de kwalificatie was gewoon zwaar teleurstellend, een zesde plaats met een tijd van 2.43,8 met een verschil van ruim 8 seconden met de nummer 1. Ik dacht serieus na om als het zo bleef om aan het einde van het seizoen te stoppen, 8 seconden is gewoon veel te veel. Dus met mijn gekke bek gezegd dat als ik het podium zou halen ik een speciaal T-shirt aan zou doen. Vrijdagavond nog even het onboard filmpje bekeken met twee concullega’s en die zeiden beiden dat ik te lief en te netjes reed en ik dus de bochten aggresiever moest aanvallen en meer curbs mee moest nemen. Dat moeten we tijdens de race maar eens gaan proberen.
 
 
 
Zaterdag 3 oktober om 15.00 uur was de aanvang van de race, we hadden dit keer een volledige uitloopronde na de race wat toch wel erg gaaf is op Spa. Na de teleurstelling van de kwalificatie had ik me voorgenomen gewoon lekker te gaan rijden en had dus geen verwachtingen over een goede positie. Bij de start ging het vooraan al fout en raakten diverse GT en SS1 auto’s betrokken bij een crash, gelukkig kon ik er netjes omheen en sloot aan bij een groepje SS1 auto’s. Deze waren zo met elkaar aan het strijden dat ik er eigenlijk door opgehouden werd. Uiteindelijk viel het groepje wat uit elkaar waardoor ik ze 1 voor 1 in kon halen en inmiddels op een 4e plaats lag. Ik had wel veel tijd verloren op de nummer 3 omdat die het groepje al veel eerder voorbij was gegaan. Na de pitstop lag ik nog steeds vierde, maar omdat Bert van de Zweerde uitviel lag ik ineens derde en liep ik in op de BMW Z4 van Albi, dus er voor gaan zitten en de rondetijden gingen lekker omlaag. In de laatste paar ronden liep ik 2 seconden per rondje in en ging ik nog harder pushen, in de laatste ronde zat ik dicht in de buurt maar pushte te hard en ging ik eraf. Gelukkig kon ik de grindbak weer uitkomen en eindigde dus als laatste op het podium, een derde plaats die ik nooit verwacht had, ik stapte dan ook jankend uit de auto van emotie. Podium op Spa is toch iets aparts. Uiteindelijk ook nog een tijd gerealiseerd van 2.40,8 en dat was 4 seconden sneller dan de vorige keer en minder dan 3 seconden langzamer dan de snelste ronde van nummer 1 in mijn klasse. De updates hebben dus echt wel zin, ook de tips hebben me goed geholpen, bedankt jongens.
 

De zaterdag kon dus niet meer stuk, maar de auto moest weer nagekeken en uitgelijnd worden. Zondag eerst de prijsuitreiking in de DSC tent waar Dick weer begon over de Renault 5 waarin ik eerst mee wilde doen in de DSC.
Vol trots de derde prijs in ontvangst genomen en ik stond dus ook weer 4e in het kampioenschap. Terug naar de
tent en voorbereiden voor de wedstrijd, het weer zag er somber uit en iedereen koos dus voor regenbanden. Voor de start was alles nogal hectisch en we waren wat laat voor de startopstelling, dus hup naar buiten en snel naar de startopstelling, helaas ging het in eau rouge fout, ineens mijn motorkap op de voorruit.



Snel naar de kant en aan de baanposten duidelijk gemaakt dat ze de kap dicht moesten smijten en de pinnen erin moesten doen, zal me toch niet gebeuren dat ik niet kan starten zeg. Ik was nog net op tijd voor de start, maar het zicht was al slecht door de regen, maar met heel je ruit vol met scheuren is het zicht helemaal nihil. Ik heb dus heel voorzichtig aan gedaan en moest met de start erg veel mensen voorbij laten, maar ja dat is nog altijd beter dan als een blinde het gas erop houden en de boel in elkaar rijden. Na drie rondjes was het veld wat uit elkaar getrokken en lag ik achtste in mijn klasse, niet best als je als derde start, maar ja als je bijna niks ziet. Nu het veld wat uit elkaar lag werd het zicht ook wat beter en heb ik me nog op kunnen werken tot de 6e plaats. De auto had erg veel onderstuur in de regen, dus we moeten nog maar eens kijken naar een betere regenafstelling. Nu valt dat best tegen omdat ik nog nooit in de regen heb gereden.
 
  
 
Al met al was het een zeer geslaagd weekend en gaan we vol goede moed weer aan de auto werken om er tijdens de finaleraces op Assen weer een mooi weekend van te maken.
 
Groeten en tot het laatste verslag

Luco Hornsveld

Pennucciracing

Zesde wedstrijd Wyzonol Trophy Zandvoort
 

Woensdag 2 September moesten we voor de wedstrijd eerst nog naar Zolder om de motorupdate te testen en om Rob Kamphues te laten testen. Rob wilde graag in een Leon Supercopa testen om zich nog beter voor te bereiden op de volgende eurocup wedstrijd.
 
Helaas voor Rob en mij was de test van korte duur, er klapte twee keer een turboslang los en na ongeveer tien rondjes rijden kregen we de tweede zwarte vlag vanwege de geluidsoverschrijding en was het dus einde van de test, zwaar balen maar dat hoort ook bij de autosport.
 
Woensdagmiddag dus naar Aalten waar TVS engineering en ikzelf tot snachts twee uur hebben gewerkt om alles in orde te krijgen, donderdagochtend de laatste loodjes en daarna weer op de testbank om problemen uit te sluiten. Uiteindelijk reed ik om een uur of zes in de avond pas richting huis om alles in te laden en gelijk door te rijden naar Zandvoort. Daar kwamen we donderdagnacht om ongeveer één uur aan.
 
Vrijdag waren er twee vrije trainingen waarin een 5e en 10e tijd werd neergezet. Later bleek dat de auto
uitgelijnd moest worden en ook de benzinepomp vertoonde kuren, maar de turboslangen bleven gelukkig vast zitten. Dave en Bertus van het team hebben tot in de nacht doorgewerkt om de auto klaar te krijgen voor de kwalificatie van zaterdag waarbij Dave nog naar de werkplaats van Brax Racing is gereden om een benzinepomp op te halen. Bedankt daarvoor jongens.
 
 
Zaterdagochtend waren we net op tijd klaar voor de kwalificatie waarbij het nog wat nattig was en ik had besloten om voor op slicks weg te gaan en achter op regenbanden. De auto voelde goed aan en het ging lekker, na het eerste rondje wilde ik er voor gaan zitten, helaas bleek er toen weer een slang afgeknapt te zijn waardoor een laatste plaats mijn deel was. Nou maar snel terug naar de tent en als een gek weer met de auto aan de gang voor de eerste wedstrijd.
 
De eerste wedstrijd zou krap worden, maar door hard werken van het Brax team kon ik toch vanuit de pitstraat starten. Na twee rondjes was ik al een heleboel deelnemers voorbij, alleen klapte er toen weer een slang af, dus einde wedstrijd. Erg jammer want het ging die paar rondjes best goed en de bandenwarmers schelen echt, je kan bijna gelijk voluit gaan. Snel de auto weer naar de tent en weer aan het werk.
We besloten om de bodemplaat onder de auto vandaan te halen en alles nogmaals goed vast te zetten en te inspecteren. Diverse koppelstukken hebben we nu maar vastgelast of vastgebout aan het chassis zodat er minder beweging in zit. Het team heeft heel de zaterdag tot laat aan de auto gewerkt. Zondag ochtend de auto afgebouwd en we waren ruim voor de start klaar.
 
 
De tweede race moest ik dus helemaal achteraan starten, dat ging vrij redelijk, alleen sommige deelnemers zien helaas de blauwe vlag niet en daardoor bijna twee keer een incidentje gehad, maar gelukkig ging alles net goed. Tijdens de pitstop heeft het team een band moeten wisselen omdat ze wat aan hoorden lopen, dit bleek het lood van het balanceren te zijn wat op de verkeerde plek geplakt zat (dit hadden we over het hoofd gezien door alle andere problemen). Met de stop dus tijd verloren maar uiteindelijk toch nog naar een 5e plaats kunnen rijden. Ik ben wel mijn 4e plaats in het kampioenschap kwijt en ga dus mijn best doen die weer terug te pakken.
 
Dit weekend was het eerste weekend met echte pech en tegenslag, dat moet niet te vaak gebeuren want het is echt een aanslag voor de mensen van het team.
 
Daarom wil ik speciaal alle monteurs bedanken voor hun inzet en harde werken, zonder jullie had ik niet aan de start gestaan zondag. Jongens heel erg bedankt en het wordt zeer gewaardeerd door ons.
 
Groeten en tot het volgende verslag
 
Luco Hornsveld

Vijfde wedstrijd Zolder
Ik zit nog te genieten van mijn eerste podium. Nadat er enkele dingen veranderd waren aan de Seat, ging ik vol goede moed naar Zolder. Tijdens de vrije training bleek het alweer beter te gaan dan de voorgaande weekenden, maar de vrije training zegt niet altijd wat omdat er dan ook mensen zijn die verstoppertje spelen, dus afwachten wat er tijdens de kwalificatie mogelijk was.
 

De kwalificatie ging wel goed het was voor mij een verrassing dat ik zo dicht bij de gebroeders Monster en het duo Herber/Tas had gekwalificeerd. Wat dan weer minder was dat er meer rijders waren die dat gedaan hadden, uiteindelijk had ik dus een zevende tijd met maar zes tiende achterstand op nummer twee. Ik was dus heel blij met de progressie en hoopte stiekem op een podium op zaterdag vanwege de strafsecondes die de concurrentie had.



Zaterdagrace: De zaterdagrace begon goed ik pakte gelijk twee auto’s en lag vijfde vlak achter Milko Tas, het idee was om daar de aansluiting mee proberen te houden tot de pitstops en dan te profiteren van het feit dat ik geen strafseconden had. Helaas ging dat maar goed tot uitkomen van de tweede bocht, daar verloor Sijthof junior heel even zijn Marcos waardoor die iets verder naar buiten kwam waardoor die me net aantikte op het achterwiel, een spin op vrij hoge snelheid was het gevolg waardoor ik helemaal achteraan aan moest sluiten en moest proberen een inhaalrace te gaan rijden. Vlak voor het einde van de wedstrijd kwam er nog een safetycarprocedure en kon ik als achtste aansluiten bij Eugene Janssen en Sijthof junior. De safetycar ging van de baan en volgens mij waren er nog maar twee ronden te rijden. Ik was nog steeds een beetje boos om de spin en zette mijn tanden in het stuur want ik wild perse in de top zes eindigen, in de chicane over de bult kon ik door een achterblijver aan de goede kant van Eugene komen en dat was de zevende plaats. In de laatste chicane wilde ik perse Sijthof junior nog inhalen en remde wel heel erg laat waardoor ik naast hem kon komen en dus in de laatste bocht de zesde plek kon pakken. Maar omdat Pieter tijdstraf kreeg vanwege een te korte stop werd ik uiteindelijk vijfde. Aan de ene kant blij maar aan de andere kant teleurgesteld omdat ik meer wilde, maar nieuwe ronden nieuwe kansen.


Racefilmpje zaterdag

 

 

Zondagrace: Zondag voor volgepakte tribunes moesten we om 13.10 uur starten, er waren wat buien gevallen maar het zonnetje scheen bij het opstellen. Tijdens de opwarmronde een paar verdwaalde druppels regen maar dat maakt niet zoveel uit, daar wordt het niet glad van. Toen de start, op het begin van het rechte stuk niks aan de hand, maar aan het einde ineens wel heel veel druppels op de ruit, oppassen geblazen dus. Volgens mij deed iedereen heel voorzichtig en sommige gleden al behoorlijk weg en voor ik het wist lag ik bij het insturen van de kanaalbocht ineens tweede, dat is wel apart zeg als je daar nog nooit gereden hebt en pas drie jaar met autosport bezig bent. Dus rustig en geconcentreerd blijven met deze rare omstandigheden. Al vrij snel was er achter op het circuit een redelijk droge lijn, alleen rechte stuk vanaf de startlijn tot insturen kanaalbocht bleef vrij nat en spekglad, ben voor de pitsstop 1 keer door de grindbak gereden bij bocht twee. De pitstop ging goed en nadat iedereen gestopt was lag ik nog steeds tweede. De baan was inmiddels bijna droog en ineens waren de Monsters erg snel en met opgaan van het rechte stuk kwamen ze me dus voorbij, nou dan maar de derde plaats vasthouden. Luc de Cock kwam wel dichterbij en lag zes seconden achter, dus zo hard mogelijk pushen om hem voor te blijven. Ineens drie ronden voor het einde begon het echt te stortregenen en binnen een halve ronde stond heel de baan blank terwijl iedereen op slicks stond, ik ging er in bocht twee af en was al bang dat dit het einde van de race zou zijn, maar gelukkig kon ik al ploegend uit de grindbak komen, Luc deed precies hetzelfde hoorde ik later. Omdat ik zo bezig was met mezelf had ik niet gezien dat de Monsters er ook afgegaan waren en ik de tweede plek weer terug had, dat zag ik ineens op mijn schermpje van amb. De laatste ronde echt op eieren naar de finish gereden en tweede geworden. Na de finish was ik zo aan het juichen dat ik aan het einde rechtdoor schoot en in de grindbak kwam, snel het gas er weer op want het zal je gebeuren, je eerste podium en dan blijf je steken in de grindbak en haal je de ceremonie niet.



Toch de ceremonie gehaald en in de stromende regen op het podium gestaan, maar dat maakte me niet uit, zo blij was ik. Team Brax Racing en extra speciaal “mijn” monteurs en data analist bedankt voor het super afstellen van de auto en de tips die uit de data komen, zonder jullie was het niet gelukt.

Op naar de eerste plaats in Zandvoort?

Luco

Vierde wedstrijd Spa Eurorace



Woensdag 24 juni alweer tijd om op pad te gaan voor het vierde weekend van de Dutch Supercar Challenge. Donderdag was er extra tijd om vrij te trainen en daar wilden we graag gebruik van maken om de auto en de baankennis te verbeteren.
We waren rond 17.00 uur bij de poort van het circuit, helaas moesten we wachten tot 19.00 uur voordat we de paddock op mochten, erg druk dus met opbouwen maar uiteindelijk stond de boel om 23.00 uur helemaal klaar.



Donderdag er vroeg uit om de auto nog eens extra te controleren en klaar te maken voor de vrije training.
De vrije training werd gereden met allerlei diverse klasses door elkaar en daardoor was het erg druk, toch redelijk wat rondjes kunnen rijden en de auto voelde best goed aan ondanks de bijna geheel versleten slicks.
 

Vrijdag was kwalificatietijd, Vlak voor de kwalificatie was de lucht al dreigend grijs dus zo snel mogelijk de baan op en als een speer de banden opwarmen en zo snel mogelijk een tijd zetten. De tweede ronde had ik al een 2.43,9 zo snel was ik nog niet geweest op Spa. Na drie ronden dus even de pits in om de banden te controleren en weer de baan op, in de vijfde ronde had ik een snelle ronde maar doordat ik me voor de busstop chicane verremde, was deze ronde weg. Daarna begon het echt te regenen en heb ik besloten de kwalificatie af te breken omdat het geen zin meer had, die keuze bleek goed want niemand kon zijn tijden meer verbeteren, resultaat was een 8e plaats in mijn klasse.

Zaterdag hoefden we pas om 16.30 uur te rijden en er was dus tijd genoeg de auto te controleren en uit te lijnen voor de afstelling. De auto stond er dankzij Brax racing weer perfect bij. De lucht was weer donker maar goed het was nog droog en dus van start met slicks, dit keer achter iets zachtere slicks dan voor. De start ging best redelijk maar verloor toch weer drie plekken. Meestal lopen de Supersport 1 wagens wel weg, maar dit keer kon ik achter een groep SS 1 en SS 2 wagens blijven plakken, al bevorderde dat de rondetijden niet omdat er behoorlijk gestreden en geblokt werd, uiteindelijk moet dat fout gaan en zo schoven er drie auto’s uit mijn klasse van de baan en zo schoof ik weer een paar plaatsen op. Ik had nu een vrije baan voor me en de rondetijden gingen ook lekker naar beneden. Na een minuut of 20 kwam er een safetycar de baan op vanwege een zware crash op het snelste gedeelte van het circuit. Die situatie duurde zo lang dat ik tijdens de safetycar periode mijn pitstop kon maken, alleen heel raar was het dat ik toen ineens achter een medical car reed die zijn oranje lichten aan had, heel vreemd, inmiddels lag ik wel 5e. Na twee ronden begon de bestuurder van de medical car de rijders voorbij te wuiven en we vol doorreden om aansluiting te krijgen bij de safetycar, helaas lukte dit niet omdat er ineens overal weer een groene vlag was en de grote groep een halve ronde voor ons reed. Beetje rare situatie maar ondanks alles een hele fijne race gereden en als 5e over de streep. Net na de race begon het echt te hozen.

Zondag was het weer laat rijden en dus was er weer genoeg tijd om de auto weer tip top te krijgen, we hebben een paar kleine aanpassingen gedaan omdat de bandenslijtage niet helemaal naar onze zin was. Daarna lekker gegeten en om 16.15 uur mochten we weer. Deze start ging beter en ik verloor geen plaatsen. Weer lekker kunnen vechten met een paar auto’s uit mijn klasse en op een gegeven moment lag ik zelfs op een 3e plaats. Helaas was er weer een safetycar situatie en konden de mensen achter me weer aansluiten en had ik voor niks lopen pushen om een gaatje te creëren, maar ja dat hoort er ook bij. Weer de pitstop tijdens de safetycar kunnen doen en ik lag nog steeds derde toen het licht op groen ging. De teams met strafseconden kwamen echter snel dichterbij en mijn achterbanden begonnen te glijden waardoor ik iets rustiger aan moest gaan doen. Uiteindelijk moest ik drie snellere deelnemers voorbij laten waardoor ik 6e lag, ik kon net het tempo niet volgen. Nadat ik de banden wat relatieve rust had gegeven kon ik weer gaan pushen en liep ik weer in op de 5e plaats en toen ik vlak achter hem zat kreeg hij een motorprobleem, tegelijkertijd was er nog één uitgevallen waardoor ik ineens weer 4e lag. Dus even kijken hoeveel achterstand ik had op nummer 3 en voorsprong op nummer 5, de achterstand op nummer drie was 15 seconden en de voorsprong op nummer 5 40 seconden. Ik heb toen de keus gemaakt om niet te pushen maar om geconcentreerd de wedstrijd uit te rijden omdat ik nooit die 15 seconden goed zou kunnen maken.
 
Eigenlijk ben ik nog nooit zo dicht bij het podium geweest en zo dicht achter de top drie gezeten. Ik baalde wel dat ik net geen podium kon halen, maar aan de andere kant ben ik ontzettend blij met de progressie. Ik kan nu strijden met diverse andere auto’s en ook echt strijden om een top 5 positie. Al met al dus een geslaagd weekend en ik leer de auto ook steeds beter kennen en ga ik elk weekend weer sneller. Dus laten we hopen dat het slechts een kwestie van tijd is tot ik ook het podium kan beklimmen.
Groeten en tot het volgende verslag
Luco Hornsveld
Pennucciracing

Pinksteren 2009, Derde wedstrijd Pinksterraces Zandvoort



Donderdag 28 mei was het weer tijd om te vertrekken richting Zandvoort voor de Pinksterraces.
De auto was weer helemaal in orde en we hadden er zin in omdat het gat naar de mensen voor me met de brede banden al een stuk minder was geworden. Donderdagmiddag aangekomen en geholpen met de laatste puntjes om de tent op te bouwen.

Het schema was wel erg ongunstig, vrijdag training en kwalificatie, zaterdag rond de middag een race, zondag niks en dan maandag laat pas weer een race, maar goed daar kan je niks aan veranderen, dus vooruit maar.

Vrijdag de auto nog even nagekeken maar alles zag er goed uit, de vrije training ging best goed op oude banden, de nieuwe zouden we pas gebruiken met de kwalificatie. Tijdens de vrije training werd een hoge 1.54 gereden en dat moest in de kwalificatie sneller kunnen. Na de vrije training wielen gewisseld en alles even nagekeken en we waren helemaal klaar voor de kwalificatie.
 
 
De eerste rondjes gingen goed maar ineens ging er in snelle bochten iets aanlopen en met aanremmen een raar schrapend geluid, de pits in maar men zag niks. Toch weer de baan op maar het werd steeds erger en er kwam weer rook in de auto, het gevalletje Rockingham kwam weer in me op dus weer naar binnen. Aangezien de kwalificatie maar 20 min was kan je dit eigenlijk niet gebruiken en ik was dus ook heel slecht geklasseerd, als 13e, ja daar wordt je niet echt vrolijk van.Na de kwalificatie bleek dan ook dat er een draagarm krom was en dat het wiel daarlangs schraapte met aanremmen. Dus de draagarm vervangen en de hele auto nagekeken want in snelle bochten liep er een achterband tegen de achterbumper aan omdat die niet helemaal goed zat.
 

Zaterdag de eerste race, ik stond midden in het veld en dat is toch lastig starten. Toch ging de start redelijk en ik verloor geen plaatsen, na een halve ronde werd er een auto aangetikt die rond ging en daardoor kon ik twee plekken winnen, maar verloor er één aan Laurens. Nou dan maar achter Laurens aan en als de bandjes warmer zijn er voorbij. Maar tijdens die strijd kwam de nr1 van de sportklasse aandringen en die was slimmer dan ik en die haalde me dus weer in, de strijd tussen hen en Laurens was leuk om te volgen, maar daar heb je niks aan. Dus nadat de nummer 1 van de sport Laurens voorbij was probeerde ik het ook bij uitremmen tarzan, ik kon hem er naast zetten tot aan de gerlach maar Laurens liet hem toch staan. Dus volgende ronde een nieuwe poging alleen die ging fout en ik tikte Laurens eraf, zwaar balen en vloeken in de auto, waarom doe je dat nou je weet dat je moet finischen en hier heb je niks aan. Maar de auto voelde normaal aan en buiten verwachting kon ik gewoon doorrijden en de race als zevende eindigen met een snelste tijd van 1.54,7. De tijd op zich vond ik tegenvallen maar later bleek ik de net vervangen draagarm toch redelijk krom gereden te hebben door de aanvaring met Laurens.
 

Zondag dus weer een draagarm vervangen met dank aan team Riwal voor het ter beschikking stellen van de draagarm. Thuis bleek er nog meer kapot maar dat is inmiddels ook weer gerepareerd. Verder zondag niet veel gedaan.
Maandag was erg druk met veel sponsoren en liefhebbers, na de lunch maar eens rustig voorbereiden voor de race, maar dat viel niet mee met al die drukte. De start was weer niet om over naar huis te schrijven, maar kon me voor de pitstops toch opwerken naar een vijfde plaats. Vlak voor de stop werden wel mijn remmen wat warm en heb ik de druk wat naar achteren moeten zetten. Toch werden de remmen steeds warmer en moest ik echt wat rustiger aan gaan doen waardoor ik helaas de vijfde plaats niet vast kon houden en ik dus eindigde als zesde met een beste tijd van 1.54,100. Er zit dus nog steeds progressie in en sta nu vijfde in het kampioenschap, waar ik best trots op ben met een standaard Supercopa. Ik verheug me in ieder geval weer op het volgende weekend in Spa.
 

Groeten en tot het volgende verslag
Luco Hornsveld
Pennucciracing



30 april, Tweede Race DSC, Rockingham Engeland

Donderdag 30 april was het dan weer zover, op pad met de combinatie om op 1, 2 en 3 mei te gaan rijden op Rockingham.
 


Racefilmpje, zaterdag

       


Racefilmpje, zondag


Zeer vroeg eruit om naar Calais te rijden om daar de boot naar Dover te nemen. Er waren meer teams aan boord van de boot, maar de weg in Engeland was niet best dus maar rustig aan gedaan, om een uur of vijf waren we er en het nieuwe team was al klaar, tent was al opgebouwd en ze wilden zo snel mogelijk naar de seat kijken en hem eventueel nog uitwegen en de afstellingen nakijken. Savonds gezellig met zijn allen gepraat over van alles en nog wat en het niet te laat gemaakt.



Vrijdagochtend niet te laat eruit om de auto uit te wegen en af te stellen. De vrije training was pas ‘s middags. In de ochtend ingeschreven en gelijk een extra training bij de Britcar productiewagens gekocht om wat extra rijtijd te hebben op het vreemde circuit. De auto inmiddels uitgewogen en afgesteld, maar eigenlijk stond alles perfect, de gewichtsverdeling was precies 50/50 diagonaal en dat is gewoon goed. De beide vrije trainingen gingen goed, de beste tijd was een 1.29,2, aan de tijd te zien dat het een vrij korte baan is waar je veel moet sturen en het vreet banden. Vandaag voor het eerst op brede banden gereden en gelijk zie je dan dat ik wat dichter op mijn voorgangers zat, dat beloofde in ieder geval een leuk weekend te worden.



Zaterdagochtend om 9.00 uur was de kwalificatie, we begonnen met goede zin want de auto stond er perfect bij. Eerst een paar rondjes rustig aan op nieuwe voorbanden en dan proberen te knallen, helaas sloeg toen ik aan wat snelle rondjes wilde beginnen het noodlot toe, ineens stond de auto vol met rook. Snel de pitcrew geïnformeerd en als een gek naar de pits en snel uit de auto, motorkap open en kijken wat er was. Was slecht te zien maar het leek ergens onder de uitlaat vandaan te komen, dus snel de blusser erop en daarna gekeken wat er nou zo kon branden (later bleek het een stuk pick up rubber te zijn) nadat het uit was en alles gecontroleerd was toch weer ingestapt voor een paar rondjes, maar ja 30 min is al niet lang en als er dan zoiets gebeurd is dat niet prettig voor je gevoel. Toen ik weer ging rijden kwam ook al die poeder door alle kieren en kokers naar binnen waardoor het nogal op mijn adem sloeg. Ondanks alle tegenslag een 7e tijd met een 1.28 rond.



Om 12.15 uur was de eerste wedstrijd dus was het hard werken om alles schoon te maken vanwege het brandje, bodemplaat los en al het rubber en bluspoeder verwijderen en alles nogmaals goed na te kijken, want ik wilde geen enkel risico lopen omdat bij een echte brand mijn seizoen over zou zijn. Alles bleek in orde dus konden we gewoon starten. De start verliep redelijk voor mij en ik verloor 1 plaats die ik snel weer goed kon maken. Verder kon ik het ene broertje Monster en de JR bmw redelijk volgen omdat die het elkaar moeilijk maakten. Ik nam me voor om rustig te blijven omdat deze twee veel langer in de pits moesten staan vanwege hun klassering. Helaas kwam van dat voornemen niks terecht omdat ik toch teveel wilde en daardoor spinde. Verloor daardoor wel wat tijd. Tijd voor de pitsstop, rustig naar binnen bij de lijn stopwatch indrukken en je aan de snelheid houden, de pitsstop ging goed en geen risico nemen en niet te vroeg over de lijn, nog steeds 7e positie.



Twee ronden later zie ik ineens een bord met drive trough en mijn nummer erachter, verdorie hoe kan dat nou. Kreeg de opdracht van het team de straf te nemen en zouden we later wel kijken. Dus weer rustig de pits in voor de straf en weer als 7e de baan op. Rustig de wedstrijd uitrijden want het gat naar mijn voorganger was 30 sec en zoiets had ik ook op nummer 8. Ineens lag ik 6e omdat de gebroeders Monster waren uitgevallen door een losse camberplaat. Ben dus ook als 6e geëindigd.
Zaterdagavond was de prijsuitreiking en worden de eerste zes naar voren geroepen, dat was dus de eerste keer voor mij en daar was ik ontzettend blij mee. Daarna gegeten in de tent van de organisatie en lekker gekletst maar niet te laat naar bed want de Zondagrace was al om 10.00 uur.

Zondagochtend vroeg eruit voor het ontbijt en om de auto verder af te maken, zelf hoef ik weinig aan de auto te doen want dat doet het team. De start van de tweede race verliep voor mij iets minder gunstig omdat ik voor de 1e bocht al drie plekken verloor omdat ik van het gas af moest en opgesloten raakte. Bij de derde bocht wilde ik teveel en spinde ik, gelukkig raakte niemand me en kon ik de auto er halverwege het veld weer tussen zetten, daar gaat een goede plaats dacht ik nog, nou dan de tanden maar in het stuur en er het beste van maken. Kon al snel weer een paar plaatsen goed maken en lag op een gegeven moment zelfs vierde. Maar goed de Monster broer zat achter me en die auto is toch wel wat sneller en deze plaats kon ik niet vasthouden. Na de pitsstop die goed ging moest ik hem voorbij laten. Nou ja 5e is ook niet slecht. Twee ronden voor het einde spinde de andere auto uit ons team in een poging de 1e plaats te veroveren, daarbij kwam hij net met een wiel in de grindbak en kon daar niet meer uitkomen, daardoor dus toch als 4e geëindigd.



Zondagmiddag hebben we alles afgebroken en zijn we moe maar voldaan teruggekeerd naar huis. De volgende wedstrijd is Zandvoort tijdens de pinksterraces.

Groeten en tot het volgende verslag

Luco Hornsveld
Pennucciracing




9 april, Eerste race met de Supercopa, Spa Francorchamps.

Vandaag donderdag 9 april was het dan zover, op pad met de combinatie om 10, 11 en 12 april mijn eerste wedstrijd in het DSC te gaan rijden.



Maar een halve dag gewerkt en snel naar huis om de Supercopa op te laden en richting Spa te vertrekken, de camper hadden we woensdagavond al geladen. Om een uur of twee vertrokken richting Spa, toen we aankwamen waren er al veel teams aanwezig en was het dus al lekker druk.

Wel nog een tijdje moeten wachten op de rest van het team omdat die niet zo vroeg weg konden, we waren best benieuwd naar de tent, die hadden we nog niet gezien. Toen de rest van het team aankwam eerst koffie gedronken en toen maar begonnen met het opbouwen van de tent, wat een gevaarte zeg, maar erg mooi. Om half twee snachts was het allemaal bijna klaar maar hadden we er genoeg van en zijn we lekker naar bed gegaan.

Vrijdagochtend de tent verder afgebouwd en daarna de auto klaargezet. Ik ben me intussen in gaan schrijven en daar bleek dus dat je in de DSC eigenlijk een eigen transponder moet hebben, probleem want die heb ik niet, gelukkig konden we een transponder huren. Wel met de mensen van AMB staan praten en voor ik er erg in had liep ik met een X-Next terug naar de tent, een X-Next is een scherm waarop je kan zien hoe snel de concurrentie is en op welke positie je rijdt, tevens geeft die de achterstand op je voorganger aan en de voorsprong op diegene die achter je rijdt, erg handig dus al is het wel een pittige investering, maar vooruit maar.

12.15 uur de vrije training, ik was toch erg zenuwachtig en wilde teveel, dat was ook te merken aan de rondetijden. De auto deed niet wat ik wilde en ik was alleen maar aan het corrigeren, lag helemaal niet aan de auto ik overreed de auto gewoon waardoor er geen goede tiiden uit kwamen. Wel een pitsstop geoefend en die ging best goed, ook nog even de nieuwe slicks wat ingereden en toen was de vrije training alweer klaar.

De auto na de training de tent in en alles nakijken, ook moest de X-Next nog ingebouwd worden. Ik was zo druk met andere dingen en ineens gaat de telefoon, de wedstrijdleiding, owwww wat een stommeling ben ik toch. De wedstrijdleiding belde omdat ik niet op de briefing was verschenen, nou dan maak je een beste beurt zeg, eerste wedstrijd en het dan vergeten. Dus alsnog als een speer naar de wedstrijdleiding toe waar ik de belangrijkste regels nog een keer uitgelegd kreeg, hele aardige man de wedstrijdleider.

Daarna weer terug en mezelf klaargemaakt voor de kwalificatie, ik had me voorgenomen wat rustiger aan te doen en dan komen de betere rondjes vanzelf. Maar helaas ging het niet lukken, het ging zelfs nog slechter dan in de vrije training en een 2.49,782 was het beste resultaat, dat was dus erg teleurstellend. Het betekende dus de een na laatste plaats in mijn klasse.

Vrijdagavond bij wat andere teams gaan kijken en her en der wat praatjes gemaakt en niet te laat naar bed want zaterdag zou het echte werk beginnen en met al de snelle jongens in een keer starten, het was dus wel wennen met al dat hele snelle spul, misschien toch wel een beetje onder de indruk, het is in ieder geval heel wat anders dan de DNRT.

Zaterdagochtend om 9.30 uur met het hele team ontbijten en de dagtaken doorgesproken. Ik hoef nu niks meer aan de auto te doen en het is best wennen om alles uit handen te moeten geven. Ik moet zeggen dat het team de auto prima verzorgd en prepareert. Om 13.25 uur was de start en dus ruim op tijd de kleren aan en alles een laatste check omdat je een half uur voor de start je al op moet stellen. Dus om 13.00 uur naar de opstelstraat en daar nog 25 min met kloppend hart wachten. Dan rustig de baan op rijden en naar de startopstelling, daar nog 5 minuten wachten en toen was het zover. De pacecar ging aan de ronde beginnen en iedereen erachteraan en tijdens deze ronde de banden en remmen opwarmen want aan het einde van deze ronde ging de pacecar naar binnen en werd het mijn eerste rollende start.



De rollende start was best spannend en ik heb erg voorzichtig gedaan, verloor twee plekken maar die had ik voor het einde van de eerste ronde alweer terug. Daarna geprobeerd gewoon netjes te rijden en na een paar ronden werden de rondetijden ook beter. In de auto werd het wel heel erg warm en ik was blij dat ik de gekoelde drinkfles erin had gehangen. Na zon 20 minuten komen de hele snelle jongens al in je spiegels opduiken en sommige gaan zo snel dat je echt goed op moet letten. Gelukkig ging dat allemaal goed en na zon 35 minuten heb ik mijn pitsstop gemaakt. Daarna gewoon de race zonder problemen uit kunnen rijden et als resultaat een 8e plaats in mijn klasse met een beste tijd van
2:46.216. Drie seconden sneller dan in de kwalificatie, maar nog niet voldoende om te kunnen vechten voor posities. Dus eigenlijk nog niet helemaal tevreden.

Na de wedstrijd was ik zeiknat van het zweet en behoorlijk kapot. Daarna hebben we lekker gebarbeknoeid en ben ik niet te laat naar bed gegaan nadat we bij een paar teams even een praatje hebben gemaakt.

Zondagochtend weer met zijn allen ontbeten en daarna een beetje rondgelopen want de wedstrijd was pas om 14.25 uur. Beetje relaxen in een raceweekend is ook wel fijn. Het team heeft de auto weer gecontroleerd en zagen een klein scheurtje in de multiriem. Niemand had een goede multiriem al hebben we van de gebroeders Monster wel een riem gehad als reserve, maar goed als die in de wedstrijd breekt doe je toch niks meer. Besloten om toch te starten en te hopen dat de riem heel zou blijven. Dus om 14.00 uur weer opgesteld en weer hetzelfde ritueel als zaterdag. Deze start ging beter, ik verloor geen plekken bij de start en kon gelijk betere ronden rijden dan zaterdag. Zelfs nog kunnen strijden met een bmw die in dezelfde klasse rijd, alleen liet ik hem te makkelijk voorbij omdat ik dacht dat die een klasse hoger reed, volgende keer beter op de X-Next kijken dus. Pitsstop ging ook weer prima en het team keek ook tevreden naar de rondetijden. Resultaat was dit keer een 7e plaats met een beste tijd van 2:44.288. Dus weer 2 seconde sneller dan de race van zaterdag. We waren dus dik tevreden, al kom ik nog wel 2 seconden tekort om te strijden om plaatsen en nog 4 sec om te strijden voor het podium. Maar goed er komt een ander onderstel aan inclusief bredere velgen en dat moet weer een stuk schelen. Nu nog hopen op een sponsor zodat ook een motorupdate aangeschaft kan worden en dan wordt het nog spannender.

Zondagavond hebben we alles afgebroken en zijn we moe maar voldaan teruggekeerd naar huis. De volgende wedstrijd is Rockingham in Engeland

Groeten en tot het volgende verslag

Luco Hornsveld

Pennucciracing



29 maart...... Testen op Spa Francorchamps

Zondagochtend 29 maart om 10.30 afgesproken met een aantal teamleden voor de test van maandag 30 maart op Spa. We hadden zo vroeg afgesproken omdat de communicatie bij de vorige test te wensen overliet en die moest dus uitgebouwd worden en de nieuwe set moest worden ingebouwd voordat we naar spa gingen.. Het inbouwen zat een beetje tegen en konden we dus pas rond half vier richting spa met het hele spul.

We waren er rond zevenen en de pitsboxen waren nog niet vrijgegeven, dus even een half uurtje wachten en toen konden we de box in, alles uitgepakt en in een dorp nog wat wezen eten en weer terug want om 10 uur gaat het hek dicht. Nog ff geouwehoerd en naar bed.

's-Ochtends er weer vroeg uit om de auto een laatste check te geven en om half tien waren we klaar. In de langzame sessie 's-ochtends mocht ik niet meerijden, wel jammer want dan kan je rustig het circuit leren kennen. Dus om 10 uur de baan op en na een halve ronde sloeg de seat al in noodloop niet warm genoeg en dan slaat de beveiliging van de auto in noodloop, dus naar binnen, resetten en weer ff warm laten lopen.

De baan weer op en even rustig aan de baan verkennen, ik werd niet echt vrolijk van de tijden, daar moet ik echt minder op gaan letten, het frustreert alleen maar. Kon met veel pijn en moeite onder de 3.00 komen terwijl er toch echt onder de 2.45 gereden moet worden. Regelmatig wel code rood en dat komt ook de tijden niet ten goede, maar goed alles voor de veiligheid dus vond het wel goed geregeld.

Toen Erwin een paar rondjes meegenomen want die kent het circuit al en toen ging het al beter. Nadat we terug waren zei die wel dat er weinig bite was met remmen. Dat lag dus aan mij want ik trapte gewoon te zacht, je moet ruim 40 bar trappen voordat die blokkeert en ik zat maar net boven de 20 en dan rem je dus eigenlijk gewoon te zacht.

Dus weer de baan op en bij een paar bochten eens zo laat en zo hard mogelijk trappen om te kijken wat mogelijk was, toen dus een half uurtje achter elkaar gereden met Ben in de auto en toen kwamen er betere tijden uit, sommige bochten full attack als er geen verkeer was om te kijken wat mogelijk was, nou vierwieldriftend/glijdend is best leuk in sommige bochten.

Daarna weer alleen de baan op en uiteindelijk redelijk stabiele rondetijden kunnen zetten voorzover mogelijk was met het verkeer. Al met al een prima dag en de complimenten aan de goede organisatie.

De communicatie is nu perfect, zelfs heel spa kunnen we communiceren met deze set, uiteindelijk was de snelste tijd op oude banden en redelijk veel verkeer een lage 2.47, dus ik ga toch met een goed gevoel richting de eerste wedstrijd op 11 en 12 april op spa.

Tot het volgende verslag, en wilt u komen kijken naar een wedstrijd, laat het even weten.
Groetjes!
Pennucciracing



28 februari..... De eerste kilometers met de Supercopa

Vandaag vroeg mijn bed uit om naar zandvoort te gaan, onderweg beetje miezerig maar werd al droger.
Aankomst zandvoort was alles nog nat, maar het regende niet, de rest van het team was er ook al en gelijk de auto afgeladen en alles klaargezet.
Om 9 uur stonden ze allemaal te roepen van ga nou eens rijden, maar ik had eerst nog een peuk en bakkie nodig, gelijk de eerste keer al een natte baan op dus best wel nerveus.
Maar goed dat moet ook gebeuren, dus de baan op en eerst even rustig opwarmen en kijken of alles het doet en na twee rondjes weer naar binnen, krijg ik me daar op mijn k*%$e, noem je dat rustig opwarmen, blijkbaar reed ik toch wat te hard naar de zin van het team . Nou ja alles was in ieder geval opgewarmd.
Weer de baan op en rustig aan beginnen met rondjes 2.24 op een vochtige baan, langzaam de tijden wat naar beneden zo richting 2.08, wel brak de achterkant een paar keer weg maar deze is redelijk makkelijk op te vangen in deze auto.  Remmen is wel erg lastig met een pedalbox en links remmen, rechts remmen gaat echt niet, zover zitten de pedalen van elkaar af.



De pits weer in want het was te droog voor natweer banden en te nat voor slicks, toch maar slicks gemonteerd en weer naar buiten, na een paar rondjes zat ik rond de 2.02 a 2.03, alleen jammer dat ik ff een curb hard mee moest pakken omdat een swift me te weinig ruimte gaf, behoorlijke klap maar ik dacht ik voel niks dus niks aan de hand, wel even gemeld dat ik de volgende ronde binnen zou komen, nou die haalde ik al niet meer want in de renaultbocht stuurde die niet meer in, lekke band linksvoor, daar sta je dan. Na een minuut of wat kwam de rescue wagen, maar ja slepen met een lekke band, echt niet want dan sloop je de velg en de onderkant van de auto. Rescue wagen naar de pit en twee man van het team opgehaald met stikstoffles krik en nieuw wiel , maar ja airjacks op gras gaat niet werken, maar toevallig code rood, dus snel de seat de baan op en hoppa op de airjacks en daar het wiel verwisseld!



Terug in de pits ff wachten tot code rood voorbij was, komt net Henk Thuis aanlopen dus die in de seat en ff uitgelegd en daar ging die, toch raar als je dan je seat voorbijziet komen met een ander achter het stuur, tweede rondje reed meneer al een 1.58 Dus ja daar kwam het commentaar van het team, maar ja Henk reed op een inmiddels droge baan. Maandag gaan we Henk bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het onderstel, Henk vond hem erg zacht en gemoedelijk en de auto kan wat scherper.

Nu ik zelf weer op de baan, inmiddels droog en zelf wat meer vertrouwen en even een rondje of 12 achter elkaar gereden, waarbij de 1.55.9 de snelste ronde was, tempo kon ik redelijk constant houden, was alleen even goed zoeken naar de schakelmomenten omdat die van 4 naar 5 een beetje doodvalt, dus toch wat later schakelen.
Inmiddels was het al bijna 13.00 uur dus maar ingeschreven bij GP elite om ook de middag te kunnen rijden. Smiddags zonder problemen gereden en het ging steeds constanter. Niet slecht voor een eerste keer.

Nog even andere blokken geprobeerd, en ja hoor in het laatste uur weer een lekke band, gelukkig stond ik in hugenholz dus daar door het hek weer naar de pits en weer een nieuw wiel gemonteerd. De snelste tijd van de dag was 1.55,4. Dat de banden kapot gaan lag denk ik aan de leeftijd, waren twee jaar oude slicks, alhoewel er ook gezegd wordt dat de dunlops nogal zachte wangen hebben waardoor ze snel stuk gaan als je de curbs meepakt, nou de tijd zal het leren, het was iig een hele leuke en leerzame dag en ik ben zeer tevreden met de geboekte resultaten.

Verder is de auto een stuk makkelijker te rijden dan de 25 jaar oude renault 5 waar ik tot nu toe mee gereden heb. Al zal het best moeilijk zijn om de laatste tienden eruit te halen. Inmiddels staat de auto bij Henk Thuis (Intrax) voor een aangepast onderstel. Maandag 31 maart gaan we nog een keer testen op Spa en dan moeten we klaar zijn voor het eerste seizoen DSC. Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel steeds nerveuzer wordt nu het seizoen nadert.

Groeten en tot het volgende verslag

Luco Hornsveld

Pennucciracing

 

 

Oude raceverslagen (DNRT - Renault5)

 
   
 
 

Verslag eerste raceweekend, april 2008

 
                   


Na heel de winter aan de auto gewerkt te hebben en wat modificaties gedaan te hebben was het 5 april tijd om te vertrekken naar Zandvoort voor de eerste race van 2008. Na alles ingepakt te hebben zijn we zaterdagochtend vertrokken naar Zandvoort zodat we op ons gemak alles op konden bouwen, want er werd alleen de zondag gereden.

Zondagochtend om 10.00 uur vrije training en ik was er helemaal klaar voor, eerst even rustig warm rijden en voelen en luisteren of alles goed zat en na twee rondjes het tempo opvoeren. Helaas wilde de auto niet meer opschakelen op hoge toeren. Dus terug naar de tent en kijken hoe dat kwam. Slecht nieuws de printplaat die de elektronica aanstuurt zodat je zonder koppelen kunt schakelen werkte niet meer.

Dus dan maar de kwalificatie en manches rijden door middel van koppelen, dit kost wel tijd maar kan er in ieder geval gewoon gereden worden. Helaas starte de auto ook niet meer, accu leeg. Kijken, doormeten en toen bleek dat ik een weerstand verkeerd had aangesloten waardoor de dynamo de accu niet meer voorzag van verse stroom.
Kwalificatie gemist en dus de eerste manche als 35e moeten starten, ach dan heb je wat te doen in de 6 rondjes durende wedstrijd. Het ging erg goed en de eerste manche als 17e geëindigd en een snelste tijd gereden van 2.04,6.

Tweede manche ging erg goed en had een leuk gevecht met een paar anderen totdat mijn aandrijfas brak. Weer dikke pech dus. Teruggesleept naar de tent en daar met hulp de aandrijfas vervangen voor een nieuwe zodat ik toch mee kon doen aan de derde manche. Hier het filmpje van de tweede manche

De derde manche weer achteraan moeten starten, dat was inmiddels de 24e plaats. Toch weer goed gegaan en geëindigd als 9e. Al met al een hele drukke en dag vol met tegenslagen maar toch een tevreden gevoel omdat al het werk in de winter niet voor niks is geweest. De auto moet zeker sneller kunnen als de schakeling weer naar behoren werkt. Nu dus snel een nieuwe printplaat regelen zodat we de 21e mei in Zolder wat verder vooraan kunnen beginnen.

Groeten en wie weet tot 21 mei in Zolder
Luco Hornsveld

                   
     
 

Race Sportklasse ZAC 21 mei 2008 Zolder

 
 
   

 
 

Time Attack 2008, 8 juni 2008, Zandvoort

 
 
Zaterdag 7 juni vertrokken naar Zandvoort voor de tweede editie van Time Attack.
De bedoeling van Time Attack is om in 1 flying lap een zo snel mogelijke tijd neer te zetten, vorig jaar was de flying lap een 2.04,1. Voor dit jaar speciaal wat zachtere slicks gekocht om te kijken of er een lage 2.03 gereden kon worden.
 

  Zaterdag de tent opgebouwd en alles klaargezet voor de zondag.

Het deelnemersveld van 2008 is nog sterker dan het startveld van 2007. Dit jaar onder andere de volgende auto’s: WTCC bmw, Tim Coronel met zijn Nissan 350Z, twee Sakers, Marcos, Bmw’s., Nascar pickup en nog veel meer auto’s met allemaal minimaal boven de 400 pk.

Hat zal dus heel moeilijk worden om de finale te halen, tijdens de warming up ging het redelijk met een tijd van 2.05,4. Toen de kwalificatie, de ronde ging naar mijn gevoel wel redelijk maar niet super. De wagen gleed teveel en ik was dus langzamer dan vorig jaar een 2.04,5. Vol spanning wachten of de finale gehaald zou worden. Jaaaaaa toch weer de finale gehaald en dus automatisch geplaatst voor de finale in Assen, alleen de 8 finalisten gaan door.  

  Ook in de finalerun niet de tijd van vorig jaar kunnen halen, het was toch te warm voor de zachtere slcks, de tijd in de finale was weer een 2.04,5.
Wel weer wat connecties opgedaan en weer een sponsor erbij.
www.legiovloeren.nl

Verder was de organisatie erg gecharmeerd van het feit dat ik er toch weer bij ben terwijl ik weet dat ik nooit zal kunnen winnen van alle pk kannonen en bekende rijders die er meedoen in mijn klasse. Daarvoor ben ik dus beloond met een beker die staat voor de aanmoedigingsprijs. Erg leuk gebaar van de organisatie.

Tot in Assen!